AKTUALNOŚCI

Policja i ZUS ostrzegają - „Seniorze nie daj się oszukać”

Data publikacji 23.11.2023

Dzielnicowi proszowickiej Policji z terenu Miasta i Gminy Proszowice wraz z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w Proszowicach we wspólnej akcji, łączą siły w walce z oszustami.

Dzisiaj (23.11.br.) Dzielnicowi proszowickiej Policji z rejonu Miasta Proszowice asp. szt. Artur Ciochoń oraz z rejonu Gminy Proszowice asp. szt. Sławomir Zaręba, wspólnie z pracownikami Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Proszowicachz okazji "Światowego Dnia Seniora" zorganizowali dla seniorów spotkanie, podczas którego ostrzegali ich przed oszustami próbującymi wyłudzić od nich pieniądze najczęściej metodą na „wnuczka”, „urzędnika” czy „policjanta”. Podczas spotkania osobom starszym udzielono informacji jak nie dać się oszukać i rozdano ulotki. Dzielnicowi w ramach tego spotkania promowali również Krajową Mapę Zagrożeń Bezpieczeństwa.

Schemat działania oszustów jest zwykle taki sam. Dzwonią do przypadkowych osób, podczas rozmowy udają zdenerwowanie, są spanikowani. Zachowanie to ma udzielić się starszej osobie i zmusić ją do natychmiastowego działania. Oszuści bardzo często podają się za krewnego osoby starszej, np. wnuczka, wnuczkę, syna, córkę, czy inną najbliższą osobę, po czym przedstawiają historię, najczęściej, że doszło do wypadku drogowego i potrzebne są duże pieniądze żeby najbliższa osoba uniknęła kary więzienia. Podczas takiej rozmowy oszust przedstawia schemat działania przekazania przedmiotowych pieniędzy.

Pojawiają się także przypadki, że oszuści podają się za pracowników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i proponują załatwienie formalności związanych z tym świadczeniem. Pamiętać należy, że pracownicy ZUS nie dzwonią do swoich klientów z propozycją doradztwa finansowego. Pracownik ZUS przychodzi jedynie do osoby w przypadku kontroli prawidłowości wykorzystania zwolnienia lekarskiego. Wówczas posługuje się legitymacją służbową (która zawiera imię i nazwisko osoby kontrolującej, jej zdjęcie, a także numer legitymacji) oraz upoważnieniem do przeprowadzenia takiej kontroli.

Seniorze, pomimo, że starasz się uważać i znasz już metody oszustw, jakie stosują przestępcy czyli „na wnuczka”, „na urzędnika”, „na policjanta”,  zapamiętaj, że nieuczciwi ludzie wykorzystają każdą nadarzającą się okazję, aby pozbawić Cię pieniędzy oraz kosztowności. To nie tylko zmyślona historia, czy podszywanie się pod krewnego, ale coraz częściej taką „okazją” są aktualne wydarzenia.

Seniorze, jeżeli dzwoni do Ciebie osoba podająca się za krewnego i informuje Cię, że:

  • Jest w trudnej sytuacji życiowej i potrzebuje pieniędzy;
  • Uczestniczyła w wypadku drogowym;
  • Prosi o pomoc finansową.

Rozłącz się – to może być oszust.

Aby nie stać się ofiarą przestępstwa zapamiętajmy i stosujmy się do poniższych zasad bezpieczeństwa:

  • Nie działaj w pośpiechu! 
  • Nie działaj pod wpływem impulsu
  • Upewnij się, że dzwoniący to Twój krewny - zadzwoń pod numer jego telefonu
  • Nie wpuszczaj do domu obcych osób
  • Głównym celem oszustów są pieniądze i kosztowności
  • Naciągacze będą dążyć do uzyskania informacji, na temat ile posiadasz oszczędności oraz gdzie je trzymasz
  • Nie informuj nikogo o swojej sytuacji rodzinnej i materialnej
  • Nie przekazuj żadnych informacji ani pieniędzy osobom, których nie znasz
  • Nie każdy, kto do nas dzwoni ma szczere intencje
  • Gdy ktoś do Ciebie dzwoni prosi o pożyczkę lub o przekazanie pieniędzy, albo innych wartościowych przedmiotów – rozłącz połączenie
  • Gdy dzwoni do Ciebie osoba podająca się za policjanta (funkcjonariusza CBŚ) urzędnika, pracownika banku, personel medyczny i chce „przejąć” od Ciebie pieniądze by je  zabezpieczyć – rozłącz połączenie. To oszustwo.
  • Ograniczone zaufanie to Twoja jedyna tarcza ochronna.
  • Gdy coś Cię zaniepokoi, poinformuj Policję


 

Powrót na górę strony