AKTUALNOŚCI

Policja i ZUS ostrzegają - „Seniorze nie daj się oszukać”

Dzielnicowi proszowickiej Policji z terenu Miasta Proszowice wspólnie z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w Proszowicach we wspólnej akcji, łączą siły w walce z oszustami. Starsze osoby z uwagi na fakt, iż większość czasu spędzają w domach stają się bardziej dostępni dla oszustów, którzy najczęściej wykorzystują w tym celu połączenia telekomunikacyjne i podszywają się pod ich najbliższych, a w ostatnim czasie również pod pracowników ZUS.

Dzisiaj (20.10.br.) Dzielnocowi proszowickiej Policji z rejonu Miasta Proszowice asp.szt. Artur Ciochoń oraz mł. asp. Przemysław Wabiszczewicz, wspólnie z pracownikami Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Proszowicach zorganizowali spotkanie dla seniorów, podczas którego ostrzegali ich przed oszustami próbujacymi wyłudzić od nich pieniądze najczęściej metodą na „wnuczka”, „urzędnika” czy „policjanta”. Podczas spotkania osobom starszym udzielono informacji jak nie dać się oszukać i rozdano ulotki. Dzielnicowi w ramach tego spotkania promowali również Krajową Mapę Zagrożeń Bezpieczeństwa.

Najczęstszym przestępstwem dokonywanym na szkodę seniorów, jest oszustwo metodą na tzw. „wnuczka”. Starsze osoby wówczas tracą oszczędności całego życia. Pomimo prowadzenia licznych akcji profilaktyczno-edukacyjnych, wysyłania licznych apeli i ulotek, niestety każdego dnia Policja odnotowuje przypadki takich przestępstw.

Schemat działania oszustów jest zwykle taki sam. Dzwonią do przypadkowych osób, podczas rozmowy udają zdenerwowanie, są spanikowani. Zachowanie to ma udzielić się starszej osobie i zmusić ją do natychmiastowego działania. Oszusći bardzo często podają się za krewnego osoby starszej, np. wnuczka, wnuczkę, syna, córkę, czy inną najbliższą osobę, po czym przedstawiają historię, najczęściej, że doszło do wypadku drogowego i potrzebne są duże pięniądze żeby najbliższa osoba uniknęła kary więzienia. Podczas takiej rozmowy oszust przedstawia schemat działania przekazania przedmiotowych pieniędzy.

W ostatnim czasie pojawiają się przypadki, że oszući podają się za pracowników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i proponują załatwienie formalności związanych z tym świadczeniem. Pamietać należy, że pracownicy ZUS nie dzwonią do swoich klientów z propozycją doradztwa finansowego. Pracownik ZUS przychodzi jedynie do osoby w przypadku kontroli prawidłowości wykorzystania zwolnienia lekarskiego. Wówczas posługuje się legitymacją służbową (która zawiera imię i nazwisko osoby kontrolującej, jej zdjęcie, a także numer legitymacji) oraz upoważnieniem do przeprowadzenia takiej kontroli.

Seniorze, pomimo, że starasz się uważać i znasz już metody oszustw, jakie stosują przestępcy czyli „na wnuczka”, „na urzędnika”, „na policjanta”, zapamiętaj, że nieuczciwi ludzie wykorzystają każdą nadarzającą się okazję, aby pozbawić Cię pieniędzy oraz kosztowności. To nie tylko zmyślona historia, czy podszywanie się pod krewnego, ale coraz częściej taką „okazją”są aktualne wydarzenia.

Seniorze, jeżeli dzwoni do Ciebie osoba podająca się za krewnego i informuje Cię, że:

  1. Jest w trudnej sytuacji życiowej i potrzebuje pieniędzy;

  2. Uczestniczyła w wypadku drogowym;

  3. Prosi o pomoc finansową.

Rozłącz się – to może być oszust.

Aby nie stać się ofiarą przestępstwa zapamiętajmy i stosujmy się do poniższych zasad bezpieczeństwa:

  1. Nie działaj w pośpiechu!

  2. Nie działaj pod wpływem impulsu

  3. Upewnij się, że dzwoniący to Twój krewny - zadzwoń pod numer jego telefonu

  4. Nie wpuszczaj do domu obcych osób

  5. Głównym celem oszustów są pieniądze i kosztowności

  6. Naciągacze będą dążyć do uzyskania informacji, na temat ile posiadasz oszczędności oraz gdzie je trzymasz

  7. Nie informuj nikogo o swojej sytuacji rodzinnej i materialnej

  8. Nie przekazuj żadnych informacji ani pieniędzy osobom, których nie znasz

  9. Nie każdy, kto do nas dzwoni ma szczere intencje

  10. Gdy ktoś do Ciebie dzwoni prosi o pożyczkę lub o przekazanie pieniędzy, albo innych wartościowych przedmiotów – rozłącz połączenie

  11. Gdy dzwoni do Ciebie osoba podająca się za policjanta (funkcjonariusza CBŚ) urzędnika, pracownika banku, personel medyczny i chce „przejąć” od Ciebie pieniądze by je

    zabezpieczyć – rozłącz połączenie. To oszustwo.

  12. Ograniczone zaufanie to Twoja jedyna tarcza ochronna.

  13. Gdy coś Cię zaniepokoi, poinformuj Policję

  • Dzielnicowi na spotkaniu w ZUS. Udzielają informacji osobie zainteresowanej.
  • Dzielnicowi udzielają informacji na temat oszustw osobie zainteresowanej. Petentka czyta ulotkę.
  • Wspólne zdjęcie Funkcjonariuszami Policji oraz pracowników ZUS. Od lewej trzy pracownice Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz dzielnicowi z terenu miasta Proszowice.
Powrót na górę strony